23948sdkhjf

Alibaba: Online er ikke enten-eller

Debat: I Kina er fremtiden for detailhandel en kombination af online og offline. David Lloyd, managing director for Alibaba Group giver sit bud på, hvad Danmark kan lære af Kina.

Mens e-handlen forsætter med at stige i Danmark, er nogle detailhandlere blevet hårdt ramt af den stigende handel på nettet. De fysiske butikker, som er detailhandlens traditionelle måde at drive forretning på, bliver udfordret.

En rapport fra 2017 fra Dansk Erhverv viser, at antallet af fysiske tøjbutikker er faldet med 16 procent fra 2008 til 2015 i Danmark, og lignende eller større fald findes i andre sektorer inden for detailhandel.

Den opfattelse, at e-handel truer den traditionelle handel, giver dog ikke et retvisende billede af de faktiske forhold.

Vi mener, at når transformationen i detailhandel udnyttes korrekt, fører det til et meget bedre resultat både for detailhandlerne og forbrugerne.

Hos Alibaba kalder vi dette ’New Retail’. Det vil sige en sammensmeltning af online- og offlinehandel. I den forbindelse arbejder vi i øjeblikket på at digitalisere over seks millioner fysiske butikker i Kina.

Forbrugerne skelner ikke længere mellem at være online og offline.

De forventer i stedet at kunne købe det, de vil have, når de vil, og hvordan de vil. Det betyder, at forskellene mellem online og offline gradvist udviskes.

Vi ser denne ændring hos forbrugerne ske lige nu, fordi ’New Retail’ dukker op over hele Kina.

Et konkret eksempel på ”New Retail” er, at butikker indrettes med virtuelle hylder, hvor kunden kan vælge produkter fra en skærm, betale via en app og få produktet sendt hjem.  

For nyligt offentliggjorde Alibabas AliResearch og Bain & Company en rapport, der beskriver de vigtigste byggesten i arbejdet med at få succes i det nye detailhandelslandskab:

  • Virksomheder, der tænker fremadrettet og nytænkende ser deres forbrugere som medproducenter. - De finder på måder at stimulere forbrugernes behov og forvandler forbrugerne til ambassadører for deres brand.
  • Den gamle B2C-model, hvor det har drejet sig om at imødekomme en masseefterspørgsel, vil udvikle sig til en model, der tilbyder skræddersyede produkter på baggrund af forbrugernes data. De bedste virksomheder vil være dem, der bedst forstår at integrere produkterne i kundernes samlede oplevelse.
  • Virksomheder skal overveje, hvordan de kan integrere deres tilstedeværelse online og offline, og hvordan butikker kan have gavn af at tilbyde en samlet og problemfri kundeoplevelse.
  • Virksomheder skal overveje at omfavne og udnytte nye teknologier, og hvordan de via teknologier som AI og loT-teknologier kan forbedre deres evne til at nå ud til forbrugerne med det, de ønsker, når de ønsker det.

For at være en del af fremtidens detailhandel skal virksomhederne med andre ord undersøge, hvordan de kan gøre mere end bare at holde trit med den teknologiske udvikling.

De skal lytte til deres kunder og derefter tage føringen med at forme forandringerne på tværs af deres sektor.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.122